Ketika Ku Bersujud..

Hanya Sang Pencipta tempat ku mengadu..

Aghhhhh geramnyer aku! Marah dan kecewa sungguh!


Aku tahu coretan ini sudah lama diperkatakan..Mungkin lama dahulu sblum aku sedar lagi..

Kadang-kadang aku bosan.. Dengan senario sekarang.. Melihat paparan di dada-dada akhbar. Senario yg melanda pemuda-pemudi harapan bangsaku – Melayu.. aku sedih.. Sebahagian remaja lelaki terlibat dgn masalah dadah, rogol, black metal, punk(sekadar menyebut sebahagiannya) manakala segelintir remaja wanita tidak segan-silu mendedahkan aurat dan terlibat dgn gejala yg tidak sihat. Astafirullah’azim. Terbaru, ada yg mengaku bangga kerana kehilangan ****. Ish, pe nak jdk la..Tak takut ke mereka dgn balasan Allah?? Sesungguhnya, ingatlah saudaraku, Allah melihat apa yg kita buat..

“Aghh, masa muda lama lagi..enjoy dulu”

“Kami tau tentang agama, tapi peduli apa..tak nak fikir dulu”

“Aghh, nanti aku taubat la”

Sebagai saudara malahan sejantina, tentulah aku malu yg teramat sangat. Rata2 malah tidak terkecuali sahabatku sendiri Mereka tidak sedar masa remaja harus dimanfaatkan sebaiknya. Nak enjoy pun kenalah bertempat. Bukan ke ader aktiviti2 yg lbh sihat. Jika dibandingkan dgn putera-puteri Palestin yg bergelumang dgn air mata dan darah sedangkan putera-puteri di Malaysia sebahagiannye bergelumang dgn maksiat dan dosa! Nauzubillah..

“Barangsiapa dari kalangan kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ia
mengubah kemungkaran itu dengan tangannya. Andai tiada keupayaan, maka lakukan
dengan lisannya. Andai tiada juga keupayaan, maka lakukan ia dengan hatinya. Dan
demikian itu adalah selemah-lemah iman” “ Muttafaq ‘alayh


Memang, aku sedar aku bukan selayaknya utk memberi teguran dan kritikan..Budaya kuning yg menular dalam kalangan remaja masa kini amat membimbangkan aku..Tapi aku sedar.. Betapa kecewanya aku, terdapat suara2 sumbang mengatakan;

Aku bukan seperti mereka..

Aku bukan pemerintah atau ibu bapa mereka yg layak menghakimi mereka

Aku nie tidak mengikut arus kemodenan..

Aku tidak memahami jiwa muda mereka

Tapi.. aku cuma sebagai pemerhati, perintis harapan bangsa..

Aku kasihan melihat mereka..

Aku prihatin tentang mereka..

Aku tidak mahu mereka hilang arah tujuan..

Aku bimbang bagaimanakah nasib bangsaku nanti?? Masih ada harapankah utk melihat mereka bangun sebaris dgn bangsa2 yg lain??

Aku sangat mengharapkan Islam menjadi seahagian hidup mereka bkn hanya setakat menganutinya..

Aku geram dan kecewa..

Melihat sahaja mereka, terus hanyut dan alpa..tanpa membuat apa2..

Sedarlah wahai saudaraku, kita punya masa utk berubah.. Berubah kepada yg lebih baik. Ingatlah, kita harapan keluarga, bangsa, agama dan Negara. Jika bukan kita, siapa lagi yg akan menggalas tanggungjawab nanti?? Maaf andai ada yg terguris di hati, terkesan di hati


Cuma kali ini amarahku tercurah, tak bisa disimpan lagi.


0 comments:

Post a Comment

Followers

Datang Singgah

Jom relax

Untuk sesape yg ngantuk mse study or tension time nak exams..Rajin2lah amalkan yek..
Tuzki Bunny Emoticon


Tuzki Bunny Emoticon
Firstly, sebagai warm-up..wat tai-chi dulu..


Tuzki Bunny Emoticon
Goyangkan kepala dan badan ke kiri dan ke kanan.. Biar hilang lenguh tue..


Tuzki Bunny Emoticon
Pandanglah ke hadapan..ngeh2


Tuzki Bunny Emoticon
Tiru mcm nie plak..


Tuzki Bunny Emoticon
Jgn putus kepala sudah..


Tuzki Bunny Emoticon
Lalalalala..


Tuzki Bunny Emoticon
Buat2 cam x der masalah.. Grakkan tgn anda begitu yek..


Tuzki Bunny Emoticon
Ke kiri..ke kanan..Ke kiri semula..yeah..


Tuzki Bunny Emoticon
Jika masih mengantuk, buat secara agresif pulak..hehe


Tuzki Bunny Emoticon
Hilangkan segala stress dan riso..


Tuzki Bunny Emoticon
Menari pun bleh..x yah peduli jika org kate sewel..


Tuzki Bunny Emoticon
Kaco member sebelah..


Tuzki Bunny Emoticon
jgn lupe tarian arnab yg mantap dan sepenuh hati yek..


Tuzki Bunny Emoticon
Lastly, kalo ngantuk thp dewa gak, hentak kepala anda biar terjaga.. Lakukan dgn pengawasan org dewasa k..

Selamat Mencuba!